سازمان امور مالیاتی کشور

اظهارنامه مالیات بر درآمد 1392 (عملکرد 1391) صاحبان مشاغل موضوع بند ب و بند ج

 

راهنمای تصویری در ادامه مطلب


بند ب (سردفتر) : 40% x  %60) x جمع درآمدهای دفترخانه)

به عبارت دیگر : 40% x (چهل درصد - جمع درآمد دفترخانه)

به عبارت دیگر : 40% x 60% x کل دریافتی سردفتر

 

بند ج (دفتریار) : 60% x %15) x جمع درآمدهای دفترخانه)

به عبارت دیگر : 60% x (سهم دفتریار از جمع درآمد دفترخانه) 

به عبارت دیگر : 60% x کل دریافتی دفتریار

 

برخلاف سالهای گذشته ، احتیاجی به تایید درآمد حق التحریر توسط کانون سردفتران و دفتریاران نیست

 

می توانید برای محاسبات از این برنامه استفاده کنید.

توجه: برنامه فوق صرفاً جهت اطلاع شما از میزان مالیات متعلقه طراحی شده است. با اینکه سعی شده در تهیه این برنامه کوچکترین خطای محاسباتی رخ ندهد ، لطفاً در صورت مشاهده هرگونه خطایی مراتب را سریعاً اطلاع دهید تا برنامه اصلاح شود.


برنامه نصبی برای بند ب و بند ج دارای صفحات مختلف است. در این صفحات اطلاعاتی از قبیل مشخصات و آدرس و ... وارد می شود. اکثر صفحات و فیلدهای موجود نیازی به تکمیل ندارد.

اگر از اطلاعات لازم برای فیلدهای غیرضروری اطمینان ندارید بهتر است آنها را خالی بگذارید.

نکته مهم برای صفحه اول :

گروه فعالیت (ISIC)سایر فعالیت های خدمات عمومی و اجتماعی و شخصی

زیر گروه فعالیت 1 (ISIC) : سایر فعالیت های خدماتی

نکته مهم برای صفحه سوم :

کدینگ اتحادیه ای که در آن عضو هستید : دفاتر اسناد رسمی

مهمترین صفحات بند ب(سردفتر) که به درج مبالغ اختصاص دارد ، در تصاویر ذیل آورده شده است:

در نمونه ذیل درآمد دفترخانه 1.000.000.000 ریال فرض شده است !

در قسمت هزینه حقوق و دستمزد ، 40% از درآمد دفترخانه (400.000.000) ریال وارد می شود.

در قسمت سایر هزینه ها ، عدد وارد شده عبارت است از 60% از حاصل تفریق درآمد دفترخانه و 40% آن

در صفحه زیر ، مبالغ از صفحه بالایی خوانده شده و اضافه می شود. خود برنامه به صورت خودکار مبلغ 66.000.000 ریال را در ردیف 9 (معافیت ماده 101 ق.م.م) وارد می کند. اگر برنامه به صورت خودکار این کار را انجام نداد ، خودتان این مبلغ را در کادر مربوطه وارد کنید.

برنامه میزان مالیات را محاسبه می کند

در نهایت بعد از تکمیل و بررسی همه صفحات ، صفحه را با کلید X بالای صفحه ببندید و وارد صفحه اولیه شوید.

اکنون گزینه "چاپ اطلاعات اظهارنامه" فعال شده است. روی آن کلیک کنید و پیش نویس اطلاعاتی که وارد کرده اید را مشاهده و چاپ کنید.

اگر اشتباهی مشاهده کردید ، اظهارنامه را مجدداً باز کرده و قسمت لازم را اصلاح کنید.

بعد از بررسی پیش نویس و اطمینان از اطلاعات وارد شده در آن ، می توانید اطلاعات را ارسال کنید. ( با امضاء الکترونیکی یا بدون امضاء الکترونیکی )

دقت کنید که بعد از ارسال ، امکان ویرایش وجود ندارد

بعد از ارسال ، نسخه نهایی اظهارنامه را که دارای کد رهگیری است را چاپ کنید و بر حسب مورد ( ارسال بدون امضاء الکترونیکی ) به اداره امور مالیاتی مربوطه مراجعه کنید.

هنگام مراجعه به اداره امور مالیاتی ، جدول دریافتی ماهانه سال 1391 (حق التحریر اسناد ، گواهی امضاء ، سایر موارد با درج اولین و آخرین سند ماهانه) ، مبلغ پرداختی به دفتریار به همراه اظهارنامه (اظهارات درآمد دفتریار بر اساس اظهارنامه سردفتر خواهد بود) را همراه داشته باشید.

توجه : حتماً پرینت از صفحه آخر "پیش ثبت نام" و "خاتمه ثبت نام" که در آن کد رهگیری دریافت شماره اقتصادی جدید (همان که در برنامه اظهارنامه وارد کردید) درج شده است را همراه داشته باشید.

ترجیحاً شناسنامه ، کارت ملی ، حکم و کپی از تمام آنها همراه داشته باشید.

منظور از جدول فوق ، همان جدولی است که تا سال قبل ، هرساله قبل از ارسال اظهارنامه تهیه شده و به تایید کانون سردفتران و دفتریاران می رسید.

در مورد بند ج (دفتریار) نیز ، دقت کنید که فقط یک مبلغ در قسمت "کسر می شود" تکمیل می شود و سایر موارد شبیه به بند ب (سردفتر) است.

دفتریاران کفیل (تا آنجا که من تحقیق کردم و خودم انجام دادم) باید صرفاً یک اظهارنامه ارسال کنند. بدین ترتیب که جمع درآمد دفترخانه اصیل و کفبل را به عنوان درآمد ، یکجا در برنامه وارد کرده و کسورات آن را محاسبه و وارد کنند. هنگام مراجعه به داریی ، جدول دریافتی ماهانه سال 1391 هر دو دفترخانه (که جمع 15% آن ها برابر است با درآمد 1391) را همراه داشته باشید.