کارگاه آموزشی یک روزه "سامانه ثبت الکترونیک اسناد (ثبت آنی)" که از اول شهریور ماه سال جاری در دفاتر اسناد رسمی سراسر کشور به بهره برداری خواهد رسید به منظور تشکیل تیم راهبردی و پشتیبانی در هر استان و جهت رفع ابهامات احتمالی و نظارت های مؤثر در محل سالن اجتماعات سازمان ثبت اسناد و املاک کل کشور برگزار شد.

 

نمایندگان کانون ها و جوامع و ادارات کل سراسر کشور به تدریج از ساعت 8 در محل سالن حاضر می شدند.

مراسم ساعت 9 صبح با تلاوت قرآن مجید توسط جناب آقای برقعی آغاز شد.

سپس جناب آقای انجم شعاع در مورد برنامه سازمان در خصوص راه اندازی ثبت آنی و ضرورت اجرای آن سخنرانی کردند.

در ساعت 9:30 آموزش سامانه توسط جناب آقای مهندس نقوی و جناب آقای مهندس صدرنوری آغاز شد و تا ساعت 10:30 ادامه داشت.

بخش دوم آموزش بعد از پذیرایی به صورت پرسش و پاسخ برگزار شد و تا ساعت 12:30 ادامه داشت.

بخش بعدی آموزش بعد از زمان ناهار و نماز ساعت 14 به صورت پرسش و پاسخ  آغاز شد.

در میان پرسش و پاسخ ها مطالبی از جانب نمایندگان اعلام شد که قرار شد به زودی به سامانه اضافه و یا تغییراتی در آن ایجاد شود. 

این مراسم ساعت 16 با ارائه CD راهنمای سامانه به اتمام رسید.

 

چه خبر از سمینار ؟

  • منظور از سامانه همان سامانه اوراق فعلی (www.ssar.ir) است که بخش های مربوط به تنظیم و ثبت سند به آن اضافه شده است. بنابراین استفاده از VPN اجباری است.
  • دفاتر با آغاز به کار این سامانه حذف نخواهند شد. ثبت دفتر همچنان به قوت خود باقی است. ولی در آینده ای نزدیک حذف خواهد شد.
  • ثبت سند در سامانه از ابتدای شهریور برای تمام دفاتر اسناد رسمی سراسر کشور و برای تمام انواع اسناد اجباری است.
  • اوراق فعلی مورد استفاده در دفاتر اسناد رسمی حذف می شود. سند تنظیم و ثبت شده را باید در برگ سفید آ4 چاپ کرد. چیزی تحت عنوان شماره اوراق نخواهیم داشت. به جای آن هر سند دارای یک شناسه یکتا خواهد بود.
  • امکان ذخیره اسناد به صورت موقت در سامانه وجود دارد. این اسناد با یک شماره پرونده شناسایی می شوند و بعد از ثبت نهایی و تخصیص شناسه یکتا دارای شماره قطعی خواهند بود. شماره قطعی اسناد کمافی السابق سلسله وار ادامه دارد.
  • ظاهر اسناد تغییری اساسی پیدا کرده است. برگ سند دارای جدول و کادرهای متفاوتی است که اطلاعاتی در آنها وارد شده است. نمونه ای از آن را در پایین مشاهده می کنید. لذا در خصوص طریقه ثبت آن در دفتر ، قرار شد از سامانه خروجی دیگری مخصوص ثبت دفتر که فقط شامل متن است استخراج شود.
  • خود سامانه هزینه ها را محاسبه خواهد کرد. در مورد اسناد اتومبیل اطلاعات قیمت های اتومبیل در سامانه موجود است.
  • سامانه به دیتابیس بخشنامه های ممنوع المعامله و مهجورین و اسناد جعلی و سرقت و فقدان و غیره متصل است و به صورت آنلاین اطلاعات را از این نظر بررسی خواهد کرد و در صورت موجود بخشنامه ، اطلاعات آن را نمایش خواهد داد. با این حساب دفاتر از برنامه های شرکتها بی نیاز خواهند شد.
  • سامانه به دیتابیس ثبت احوال نیز متصل است و با وارد کردن کد ملی اطلاعات شخص نمایش داده خواهد شد. به زودی امکان نمایش چهره شخص مورد نظر نیز فراهم خواهد شد.
  • هر دفتر اسناد رسمی می تواند به تعداد دلخواه در سامانه "کاربر" با سطح دسترسی های متفاوت ایجاد کند که همزمان می توانند از طریق 2 یا چند سیستم وارد سامانه شوند. توجه داشته باشید که Connect کردن VPN از طریق 2 کامپیوتر مشکلی ایجاد نخواهد کرد.
  • برخی عملیات های سامانه احتیاج به توکن دارد.
  • در سامانه الگوهایی برای انواع مختلف سند در نظر گرفته است. البته دفاتر اسناد رسمی می توانند به سلیقه خود آنها را ویرایش کرده و یا الگویی جدید اضافه کنند. امکان Copy & Paste کردن کلیشه های شما در سامانه وجود دارد.
  • امکان تهیه گزارش های مختلفی از سامانه وجود دارد. در صورت نیاز گزارش های دیگری نیز به آن اضافه خواهد شد.
  • به زودی این سامانه برای همکاران فعال خواهد شد که تا قبل از شهریور و آغاز بکار آن ، با قسمت های مختلف آن آشنا شوند.
 

دریافت فایل های راهنما

فایل های راهنما شامل :

  • راهنمای کلی سامانه ثبت الکترونیک اسناد
  • راهنمای نکات مشترک در کارکرد با فرم ها در سامانه الکترونیک اسناد
  • شیوه نامه صدور سند بیع قطعی غیرمنقول در سامانه ثبت الکترونیک اسناد
  • شیوه نامه صدور سند بیع قطعی منقول - سایر اموال در سامانه ثبت الکترونیک اسناد
  • شیوه نامه صدور سند قطعی منقول وسایل نقلیه در سامانه ثبت الکترونیک اسناد
  • شیوه نامه صدور سند وکالت فروش اموال غیرمنقول در سمانه ثبت الکترونیک اسناد
تلفن 63485 برای پاسخگویی به سوالات و ابهامات در اختیار شماست