سازمان امور مالیاتی کشور

 

اظهارنامه مالیات بر درآمد 1391 (عملکرد 1390) صاحبان مشاغل موضوع بند ب و بند ج

بند ب (سردفتر) : درآمد حاصل از ارائه خدمات : 39% x  %60) x جمع درآمدهای دفترخانه)

بند ج (دفتریار) : جمع فروش کالا و خدمات در طی سال : 60% x %15) x جمع درآمدهای دفترخانه)

 

برای توضیحات تکمیلی و راهنمای تصویری ارسال اظهارنامه الکترونیکی مالیات بر درآمد ادامه مطلب را مطالعه کنید


1-   در ابتدا لیستی از درآمد سالیانه خود را شامل حق التحریر اسناد و گواهی امضاء را جداگانه تهیه کنید.

2-   دستورالعمل و راهنمای نصب، تنظیم و تکمیل اظهارنامه اشخاص حقیقی را از اینجا یا اینجا دریافت کنید.

3-   نرم افزار اظهارنامه الکترونیکی - اشخاص حقیقی را از اینجا یا اینجا دریافت کنید.

4-   مطابق دستورالعمل و راهنمای نصب، تنظیم و تکمیل اظهارنامه اشخاص حقیقی که دریافت کردید ، نرم افزار اظهارنامه الکترونیکی - اشخاص حقیقی را نصب و اجرا کنید. نصب برنامه بسیار ساده است . فقط در ابتدای نصب زبان فارسی را انتخاب کنید و بعد از فقط ادامه را بزنید. یک قسمتی هم هست برای اینکه در دسکتاپ کامپیوتر آیکون میانبر(Shortcut) بسازد که آن را تیک بزنید. به سایر قسمت ها کاری نداشته باشید و اجازه دهید به صورت پیش فرض بماند.ممکن است بعد از نصب برنامه ، احتیاج به دوباره راه اندازی (Restart) کامپیوتر داشته باشید.

پس از نصب برنامه ، برای نمایش صحیح فونت های فارسی ، بر روی منوی START ویندوز کلیک کرده و در منوی باز شده Control Panel را انتخاب کنید. در پنجره باز شده گزینه Regional and Language Options را انتخاب نمایید. در پنجره بعدی سربرگ Advanced را انتخاب و زبان انتخابی را به Farsi تغییر دهید و بر روی دکمه Apply کلیک کنید و سپس بر روی گزینه YES کلیک کرده و منتظر راه اندازی مجدد سیستم خود باشید.

در اولین بار که قصد ورود به برنامه را دارید ، پیغامی برای انجام تنظیمات دریافت خواهید کرد که بعد از تایید ، مجددا به برنامه وارد شوید.

در ابتدای هر بار ورود به برنامه با پیغام زیر مواجه خواهید شد که باید بر روی گزینه "ادامه" کلیک کنید.

توضیحات در بدو ورود به برنامه

سپس وارد محیط اصلی برنامه خواهید شد.

سامانه دریافت الکترونیکی اظهارنامه های مالیاتی اشخاص حقیقی

5-   برنامه شامل 3 قسمت صاحبان مشاغل بند الف ، ب(سردفتر) و ج(دفتریار) می باشد.

6-   قسمت بند ب(سردفتر) یا ج(دفتریار) را انتخاب کنید و سپس روی گزینه "ورود اطلاعات اظهارنامه" کلیک کنید.

7-   اگر بند ب(سردفتر) را انتخاب کرده باشید ، صفحه ورود اطلاعات اظهارنامه شامل 4 صفحه و اگر بند ج(دفتریار) را انتخاب کرده باشید ، صفحه ورود اطلاعات اظهارنامه شامل 3 صفحه می باشد.

8-   در هر دو مورد بند ب(سردفتر) و بند ج(دفتریار) ، صفحه اول مربوط به اطلاعات شخصی می باشد. فقط در قسمت گروه فعالیت ، سایر فعالیت های خدمات عمومی و اجتماعی و شخصی و در قسمت زیر گروه فعالیت ، سایر فعالیت های خدماتی را انتخاب کنید. تمام قسمتهایی که با علامت ستاره(*) مشخص شده است را باید تکمیل کنید.

صفحه اول

9-   صفحه دوم (بند ب) (سردفتر) درآمدها و کسورات است.

صفحه دوم صاحبان مشاغل موضوع بند (ب)

در قسمت "2-درآمد حاصل از ارائه خدمات" جمع حق التحریر اسناد را وارد کنید.

در قسمت "4-سایر درآمدها" جمع حق التصدیق گواهی امضاء ها را وارد کنید.

در قسمت "6-سایر هزینه ها" جمع 15 درصد دفتریار و 15 درصد کارمندان و 10 درصد کانون را وارد کنید.

در قسمت "موجودی کالا در اول دوره" باید عددی وارد کنید که به روش زیر محاسبه می شود:

وقتی قسمت "2-درآمد حاصل از ارائه خدمات" و "4-سایر درآمدها" را تکمیل کردید ، کادر مربوط به "جمع فروش و درآمدها" خودکار تکمیل می شود و وقتی قسمت "6-سایر هزینه ها" را تکمیل کردید قسمت "جمع خرید و هزینه ها" خودکار تکمیل می گردد.

اکنون "جمع خرید و هزینه ها" را از "جمع فروش و درآمدها" کم کنید و حاصل را در 39 درصد ضرب کنید. عدد بدست آمده را در قسمت "موجودی کالا در اول دوره" وارد کنید.

به عبارت دیگر :

%39 x  %60 ) x جمع درآمدهای دفترخانه )

 

روش مذکور ، مطابق نمونه ای است که در سایت کانون ارائه شده است.

البته برخی از همکاران(سردفتران) به یکباره با استفاده از فرمول بالا درآمد خود را با در نظر گرفتن کسورات محاسبه می کنند و در قسمت "2-درآمد حاصل از ارائه خدمات" وارد می کنند و دیگر در قسمت "6-سایر هزینه ها" و "موجودی کالا در اول دوره" چیزی نمی نویسند که چون در نهایت در محاسبه مالیات متعلقه تفاوتی ایجاد نمی کند ، اشکالی ندارد.

می توانید برای محاسبات این قسمت از این برنامه استفاده کنید.

صفحه دوم (بند ج) (دفتریار) مربوط به درآمدها و معافیت های مالیاتی است.

صفحه دوم صاحبان مشاغل موضوع بند (ج)

دفتریار در قسمت "جمع فروش کالا و خدمات طی سال" میزان درآمد را در طی دوران دفتریاری وارد می کند ( 15% درآمد دفترخانه ) و در قسمت "کسر می شود:موجودی کالا در اول دوره" معادل 40% از مبلغی که در قسمت "جمع فروش کالا و خدمات طی سال" را نوشت ، می نویسد و با قسمت "جدول معافیتها و سایر هزینه های قابل قبول" کاری ندارد.

 البته برخی از همکاران(دفتریاران) به یکباره با استفاده از فرمول زیر با در نظر گرفتن کسورات درآمد خود را محاسبه می کنند و در قسمت "جمع فروش کالا و خدمات" وارد می کنند و دیگر در قسمت "کسر می شود:موجودی کالا در اول دوره" چیزی نمی نویسند که چون در نهایت در محاسبه مالیات متعلقه تفاوتی ایجاد نمی کند ، اشکالی ندارد.

یعنی

%60 از درآمد دفتریار (15% جمع درآمدهای دفترخانه)

یا به عبارت دیگر

%60 x %15) x جمع درآمدهای دفترخانه)

می توانید برای محاسبات این قسمت از این برنامه استفاده کنید.

10-   صفحه سوم (بند ب)(سردفتر) مربوط که میزان معافیت مالیاتی است که کاری با این صفحه نداریم. در (بند ج)(دفتریار) این صفحه در زیر صفحه دوم گنجانده شده.

11-   صفحه چهارم (بند ب)(سردفتر) یا صفحه سوم (بند ج)(دفتریار) میزان مالیات متعلقه را محاسبه می کند.

12-   بعد از اینکه چندین بار صفحات مختلف را مشاهده کردید و از صحت اطلاعات وارد شده در آن مطمئن شدید ، پنجره را با علامت ضربدر(X) در بالا سمت راست پنجره ببندید.

پیغامی دریافت خواهید کرد که باید اطلاعات را با انتخاب گزینه "بله" ذخیره کنید.

ذخیره اطلاعات

اطلاعات وارد شده ، در فایلی در مسیر نصب برنامه ذخیره خواهد شد که البته با این فایل ها کاری نداریم.

فایل اطلاعات با پسوند tst مربوط به اظهارنامه اشخاص حقیقی بند ب :

C:\Program Files\Ezharnameh Haghighi1391\bandB.tst

فایل اطلاعات با پسوند tst مربوط به اظهارنامه اشخاص حقیقی بند ج :

C:\Program Files\Ezharnameh Haghighi1391\bandj.tst

13-   اکنون چاب اظهارنامه را بزنید که در واقع یک پیش نویس از اظهارنامه ای که پرکردید را چاپ خواهد کرد.

چاپ پیشنویس

بعد از چاپ با گزینه Close از محیط چاپ خارج شده و به محیط اصلی برنامه بازگردید. در زمینه اظهارنامه چاپ شده عبارت "پیشنویس غیرقابل استناد است" چاپ می شود. چندین بار اطلاعات وارد شده را بررسی کنید. تا زمانی که اطلاعات را ارسال نکرده اید امکان ویرایش وجود دارد. پس اگر اشتباهی را مشاهده کردید مجدداً از مرحله شماره 6 "ورود اطلاعات اظهارنامه" شروع کنید و اشتباهات را اصلاح کنید.

محیط چاپ

14-   در صورتی که اطلاعات وارد شده صحیح بود ، به اینترنت متصل شوید و اگر فاقد امضاء الکترونیکی هستید ، گزینه "ارسال  اطلاعات بدون امضاء الکترونیکی" را بزنید و تا ارسال اطلاعات چند لحظه صبر کنید. اگر دارای امضاء الکترونیکی هستید ادامه مراحل را مطابق دستورالعمل و راهنمای نصب، تنظیم و تکمیل اظهارنامه اشخاص حقیقی دنبال کنید.

اگر ارسال اطلاعات با موفقیت انجام شود پیغامی دریافت خواهید کرد و کد رهگیری متعلقه بر روی صفحه اصلی برنامه نمایش داده خواهد شد و دیگر امکان ویرایش اطلاعات وجود نخواهد داشت. یا ممکن است برخی از قسمت های ستاره دار را تکمیل نکرده باشید و پیغامی در مورد تکمیل قسمت های از قلم افتاده دریافت کنید. متداول ترین پیغامی که احتمالاً مشاهده خواهید کرد کد خطای 103 است به این معنی که به سرور سازمان امور مالیاتی کشور متصل نشده اید و احتمالاً مشکل از شلوغی سرور سازمان امور مالیاتی یا سرعت پایین اینترنت شماست که باید مجدداً سعی کنید. ممکن است در این مرحله ساعت ها معطل شوید.

15-   پس از ارسال نهایی و دریافت کد رهگیری ، بار دیگر مجدداً بر روی چاپ اظهارنامه کلیک کرده و اظهارنامه نهایی خود را برای ارائه به واحد مالیاتی چاپ کنید.

کد رهگیری

با پیغام زیر مواجه خواهید شد:

چاپ نهایی اظهارنامه

بعد از تایید وارد محیط چاپ خواهید شد که با انتخاب گزینه پرینت نسخه نهایی اظهارنامه خود را چاپ کنید. بعد از چاپ با گزینه Close از محیط چاپ خارج شده و به محیط اصلی برنامه بازگردید و از برنامه هم خارج شوید.

اکنون به همراه سایر مدارک مندرج در تفاهم نامه به واحد مالیاتی خود مراجعه کنید.

محیط چاپ

اگر تصمیم دارید از یک کامپیوتر ، چند اظهارنامه از یک بند را وارد کنید یکی از راحت ترین راهکارها این است که فایل حاوی اطلاعات وارد شده که در بالا (شماره 12) معرفی شد را در مسیر مطمئن دیگری کپی کنید و سپس فایل را از مسیر نصب برنامه حذف کنید تا برنامه مجدداً امکان ورود اطلاعات را امکان پذیر کند.