کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی موضوع بندهای الف و ب ماده 59 قانون مالیاتهای مستقیم مکلفند از تاریخ 1391/01/01 فهرست معاملات خود را بصورت الکترونیکی (بر اساس سال شمسی) ، تا یک ماه پس از پایان هر فصل بصورت الکترونیکی از طریق پرتال سازمان به اداره امور مالیاتی ذیربط ارسال فرمایند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن های 17- 33967515 تماس حاصل فرمائید.

برای مشاهده راهنمای تصویری ارسال صورت معاملات فصلی ، ادامه مطلب را مطالعه کنید.


در ابتدا خواهش می کنم این مطلب را با دقت ، تا انتها مطالعه کرده و اگر ابهامی بود ، سوال خود را صرفاً از طریق قسمت نظرات مطرح کنید


دو روش برای ثبت و ارسال اطلاعات معاملات در سامانه پیش بینی شده است.

1- روش برخط (online): این روش برای آن دسته از مودیانی می باشد که در سامانه الکترونیکی ثبت نام مودیان ، حداقل مرحله پیش ثبت نام و اعتبار سنجی مربوطه را پشت سر گذاشته و کد کاربری و کلمه عبور مرحله دوم را از طریق پاکات پستی مخصوص مربوطه دریافت نموده اند. برای این دسته از مودیان گرامی با ورود به سامانه، امکان ثبت هر یک از فرم های زیر برحسب نوع اطلاعات فراهم می باشد.

- ثبت گزارش خرید
- ثبت گزارش فروش
- ثبت اطلاعات پرداخت قراردادها
- ثبت گزارش امتناع
پس از تکمیل اطلاعات هر فرم با استفاده از ثبت نهایی، اطلاعات در سیستم ثبت و امکان هیچگونه تغییر یا ورود مجدد نیست.

2- روش غیر برخط(offline) : مودیانی که از سیستم های رایانه ای خرید و فروش استفاده می نمایند، می توانند در سامانه اینترنتی سازمان امور مالیاتی قالب مورد نظر این سازمان را با هماهنگی متخصصین مربوطه به ویژه تولید کنندگان این گونه نرم افزارها به طور مستقیم از سیستم کامپیوتری خود دریافت و در قالب مذکور وارد (Import ) نمایند، و با استفاده از نرم افزار کنترلی و ارسال اطلاعات با اتصال به شبکه اینترنت مبادرت به ارسال اطلاعات به طور یکجا نموده و رسید دریافت نمایند.

دریافت نرم افزار غیر برخط

 

برای دریافت راهنمای استفاده از سامانه برخط(آنلاین) ارسال صورت معاملات مودیان مالیاتی و فهرست سوالات رایج در خصوص سیستم اطلاعات معاملات مودیان اینجا کلیک کنید.

 

برگرفته از فهرست سوالات:

سوال 3 : برای اتصال به سامانه آنلاین از چه مرورگری استفاده شود؟

پاسخ : Internet Explorer 8 یا بالاتر

 

سوال 8 : آیا دفاتر اسناد رسمی مکلف به اجرای دستورالعمل 169 مکرر می باشند؟

پاسخ : بر اساس دستورالعمل اجرایی ماده 169 مکرر کلیه اشخاص حقوقی و حقیقی موضوع بند "الف" و "ب" ماده 95 قانون مالیاتهای مستقیم از جمله دفاتر اسناد رسمی مکلف به اجرای دستورالعمل مذکور می باشند.

 

سوال 9 : دفاتر اسناد رسمی برای اجرای ماده 169 مکرر مکلف به ارسال چه اطلاعاتی هستند؟

پاسخ : دفاتر اسناد رسمی باید مبالغ دریافتی بابت ثبت قراردادها ، معاملات ، اسناد و ... را که تحت هر عنوان از جمله "کارمزد" و "حق التحریر" از مشتریان برای انجام امور مربوطه دریافت می نمایند در فهرست فروش و کلیه هزینه ها بابت خریدهای انجام پذیرفته را در فهرست خرید ثبت و ارسال نمایند. لازم به توضیح است ارسال مبالغ قرارداد بین متعاملین ، متصالحین و ... به هیچ عنوان ضروری نیست و ارتباطی با تکالیف دفاتر اسناد رسمی در اجرای ماده مذکور را ندارد.

 

سوال 22 : مشمولین اجرای دستور ماده 169 مکرر قانون مالیاتهای مستقیم چه اشخاصی هستند؟

پاسخ (بند 15) : صاحبان دفاتر اسناد رسمی

 

مطالب مرتبط: اصلاحیه دستورالعمل اجرائی شماره 24468/200/ص مورخ 90/10/27 موضوع ماده 169 مکرر قانون مالیاتهای مستقیم اصلاحی مصوب 80/11/27

 

ورود به سامانه ارسال الکترونیکی صورت معاملات

 

راهنمای تصویری ارسال اطلاعات به صورت برخط(آنلاین)

 

لطفا تا بارگذاری کامل تصاویر چند لحظه منتظر بمانید

قبل از هرچیز لازم به ذکر است که تنها اشخاصی می توانند به روش برخط(آنلاین) اقدام به ارسال صورت معاملات فصلی کنند که قبلاً مراحل پیش ثبت نام و ثبت نام تخصیص شماره اقتصادی جدید را انجام داده و نام کاربری و کلمه عبور سامانه عملیات الکترونیکی مودیان مالیاتی به نشانی www.tax.gov.ir را از طریق پست دریافت کرده باشند(فارغ از اینکه شماره اقتصادی جدید به آنها تخصیص داده شده یا نشده باشد). منظور از نام کاربری و کلمه عبور ، نام کاربری و کلمه عبوری نیست که برای سامانه اینترنتی عملیات الکترونیکی مالیات بر ارزش افزوده به نشانی www.evat.ir استفاده می شود. همکارانی که نام کاربری و کلمه عبور مذکور را ندارند می توانند از روش غیربرخط(آفلاین) استفاده کنند.

نمونه نامه ای که باید توسط پست دریافت کرده باشید و حاوی نام کاربری و کلمه عبور است:

از آنجا که پیشنهاد شده این عملیات را با Internet Explorer انجام دهید ، ابتدا تنظیمات زیر را در Internet Explorer خود اعمال کنید:

از منوی Tools گزینه Internet Option را انتخاب کرده و سپس از سربرگ Privacy قسمت Pop-up Blocker چک مارک Turn on Pop-up Blocker را بردارید.

بعد از اعمال این تنظیمات ، وارد سایت سامانه عملیات الکترونیکی مودیان مالیاتی به نشانی http://www.tax.gov.ir شوید.

از منوهای سمت راست ، روی صورت معاملات فصلی کلیک کنید.

پنجره کوچی در پایین همان قسمت باز خواهد شد.

روی ورود به سامانه کلیک کنید.

وارد صفحه سامانه ارسال صورت معاملات (169 مکرر) و گزارش خرید و فروش الکترونیکی خواهید شد.

در قسمت پایین سمت چپ صفحه ، روی ورود به سامانه ارسال الکترونیکی صورت معاملات کلیک کنید.

وارد صفحه زیر خواهید شد:

با کد کاربری و کلمه عبور خود وارد سامانه شوید.

بعد از ورود به سامانه ابتدا باید اداره کل را مشخص کنید

دقت کنید اداره کل خود را صحیح انتخاب کنید

از طریق لینک صفحه اصلی و یا زیر منوهای ابزار می توانید به "ثبت گزارش خرید" و "ثبت گزارش فروش" دسترسی پیدا کنید

در این آموزش ، فقط قسمت ثبت گزارش فروش توضیح داده می شود. به همین روشی که در ادامه خواهید دید می توانید قسمت ثبت گزارش خرید را هم تکمیل کنید. در مورد اینکه ثبت گزارش خرید اجباری است یا خیر و اینکه چه مواردی را می توانید در آنها وارد کنید اطلاعاتی ندارم اما مطابق پاسخ سوال شماره 9 از پرسش های متداول ، کلیه هزینه ها بابت خریدهای انجام پذیرفته را در فهرست خرید ثبت و ارسال نمایند.

بر روی ثبت گزارش فروش کلیک کنید

وارد صفحه زیر خواهید شد:

اکنون روی ایجاد کلیک کنید

وارد صفحه زیر خواهید شد:

در این صفحه باید سال و فصل را تعیین کنید.

 

بعد از مشخص کردن سال و فصل روی ثبت و جدید کلیک کنید تا ضمن ذخیره فصلی که مشخص کردید ، سیستم آماده ثبت فصل بعدی شود.

باید 7 ردیف ایجاد کنیم: بهار 1391 ، تابستان 1391 ، پاییز 1391 ، زمستان 1391 ، بهار 1392 ، تابستان 1392 و پاییز 1392. برای زمستان 1392 بعد ، تا پایان فروردین 1393 مهلت داریم.

زمانی که آخرین فصل ، یعنی زمستان 1392 را مشخص کردید ، به جای ثبت و جدید ، روی ثبت کلیک کنید تا به صفحه ثبت گزارش فروش بازگردید که مطابق شکل زیر در آن 7 رکورد ایجاد شده است.

 

اکنون نوبت وارد کردن میزان درآمد و اعداد و ارقام مربوط به هر فصل است.

نگران نباشید. دفاتر اسناد رسمی قبلا هنگام ارسال گزارش مالیات بر ارزش افزوده این مبالغ را محاسبه کرده اند.

برای اینکار ، روی سطر فصل مورد نظرتان دوبار کلیک کنید تا وارد صفحه زیر شوید:

بعد از وارد شدن به صفحه فصل مورد نظرتان ، برای وارد کردن اعداد ، روی گزینه ایجاد کلیک کنید.

پنجره جدید مطابق شکل زیر باز خواهد شد:

گزینه معاملات کمتر از 10% مبلغ حد نصاب را تیک بزنید.

دقت کنید اگر مشغول وارد کردن اطلاعات یکی از فصول سال 1392 هستید ، و حق التحریر سندی برابر یا بیش از مبلغ حد نصاب یعنی 8.800.000 ریال باشد ، بدون آنکه گزینه معاملات کمتر از 10% مبلغ حد نصاب را تیک بزنید ، باید اطلاعات مربوط به آن سند را جداگانه وارد کرده و اسناد باقیمانده را به صورت تجمیعی (به روش زیر) وارد کنید. در مورد اسناد سال 1391 مبلغ حد نصاب 6.700.000 ریال است.

به عبارت دیگر ، معاملات کمتر از 10% مبلغ حد نصاب(برای ثبت مجموع فاکتورهایی با مبلغ هر فاکتور کمتر از 8،800،000 ریال برای سال 92 و 6،700،000 ریال برای سال 91 از این گزینه استفاده شود) 

صفحه به شکل زیر تغییر شکل خواهد داد:

اکنون میزان درآمد فصل مربوطه را در کادر مبلغ خالص(تجمیعی) وارد کنید. میزان درآمد شما در این قسمت ، همان است که زمان واریز مالیات بر ارزش افزوده محاسبه کرده و برابر آن مالیات و عوارض را پرداخت کرده بودید. کادرهای مالیات بر ارزش افزوده(تجمیعی) و عوارض ارزش افزوده(تجمیعی) هم مالیات و عوارض مبلغ مندرج کادر مبلغ ناخالص(تجمیعی) است.

اگر سوابق مالیات بر ارزش افزوده خود را در اختیار دارید (منظور نسخه چاپ شده) ، می توانید از اعداد مندرج در انتهای آن(جدول 1) ، کادرهای مبلغ ناخالص(تجمیعی) ، مالیات بر ارزش افزوده(تجمیعی) و عوارض ارزش افزوده(تجمیعی) را تکمیل کنید. در غیراینصورت یا به روشی که در ادامه گفته خواهد شد سوابق مالیات بر ارزش افزوده را مجددا استخراج کنید و یا محاسبات را به صورت دستی انجام دهید(میزان درآمد خود را مشخص کرده و درصدهای مالیات و عوارض آن را محاسبه کنید). دقت کنید مجموع میزان مالیات و عوارض ارزش افزوده در سال 1391 برابر 5% و در سال 1392 برابر 6% است.

سوابق آمار ارسالی مالیات بر ارزش افزوده شما در سایت http://www.evat.ir در قسمت مشاهده اظهارنامه ها در دسترس است.

برای مشاهده این سوابق اینجا کلیک کنید ، نام کاربری و کلمه عبور سامانه اینترنتی عملیات الکترونیکی مالیات بر ارزش افزوده را وارد کنید. بعد از ورود سال و دوره را وارد کنید. مثلا سال 1391 و دوره 01 برای بهار سال 1391. بعد از کلیک بر روی جستجو ، روی نمایش کلیک کنید تا سوابق دوره وارده شده نمایش داده شود.

نمونه اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده:

بعد از وارد کردن مبالغ ، اگر دقت کنید مشاهده می کنید که مبلغ کل به صورت خودکار محاسبه شده است. این همان مبالغی است که شما از مشتری خود دریافت کرده بودید (نه میزان درآمد شما). پس اگر این عدد برای شما غریب بود نگران نباشید!

در نهایت روی ثبت کلیک کنید تا پیغام اطلاعات با موفقیت ذخیره شد نمایش داده شود.

به صفحه مربوطه به فصل جاری بازخواهید گشت.

در این صفحه روی بازگشت کلیک کنید تا به صفحه ثبت گزارش فروش بازگردید و همین عملیات را برای سایر فصول هم تکرار کنید.

بعد از اینکه تمام فصول را تکمیل کردید ، باید اطلاعات هر فصل را ثبت نهایی کنید.

برای اینکار در صفحه ثبت گزارش فروش روی هر فصل دوبار کلیک کنید تا وارد صفحه مربوط به آن فصل شوید.

 

همانطور که مشاهده می کنید ، اطلاعات مالی در این صفحه نمایش داده شده است.

روی ثبت نهایی کلیک کنید تا صفحه زیر نمایش داده شود:

 

 بعد از بررسی مجدد ، روی تایید کلیک کنید تا پیغام اطلاعات با موفقیت ذخیره شد نمایش داده شود.

 

بعد از کلیک بر روی OK صفحه به صورت زیر تغییر شکل خواهد داد:

روی گزینه چاپ کلیک کنید و اطلاعات صفحه را چاپ کنید. علاوه بر آن می توانید برای چاپ جزئیات ، روی چاپ جزئیات کلیک کنید و در صفحه جدیدی که باز خواهد شد ، اطلاعات آن صفحه را هم ذخیره و چاپ کنید.

بعد از چاپ اطلاعات ، صفحه را با کلیک بر روی انصراف ببندید.

مشاهده خواهید کرد که قسمت ثبت نهایی به چاپ اطلاعات تغییر وضعیت داده و این به معنی آن است که امکان ویرایش اطلاعات وجود ندارد.

 

همین عملیات ها را برای سایر فصول هم تکرار کنید. هر فصل را باید جداگانه ثبت نهایی کرده و برای آن کد رهگیری دریافت کنید.

 بعد از اینکه برای تمام فصول کد رهگیری دریافت کردید ، در صفحه ثبت گزارش فروش مشاهده خواهید کرد که کد رهگیری تمام فصول درج شده است.


تمام شد ، به همین سادگی !

 

 

 

در خصوص ارسال اطلاعات به صورت غیربرخط(آفلاین) هیچگونه اطلاعاتی ندارم.

لذا برای مشاهده راهنمای تصویری ارسال اطلاعات به صورت غیربرخط(آفلاین) ، می توانید به وبلاگ های زیر مراجعه کرده و سوالات خود در این زمینه را همانجا مطرح کنید:

  • دوست و همکار عزیزم جناب آقای مهدی نیکزاد ، دفتریار محترم دفتر اسناد رسمی 2 شهرضا به نشانی http://mehdinikzad.persianblog.ir
  • دوست و همکار عزیزم جناب آقای مهدی لندرانی ، دفتر اسناد رسمی 4 سبزوار به نشانی http://notary4.blogfa.com

 

در ضمن اکنون که در حال و هوای مالیات و دارایی و ... هستید ، یادآوری کنم که دفتر مشاغل را فراموش نکنید. فقط تا پایان سال مهلت داریم. برای اطلاعات بیشتر اینجا را مطالعه کنید.