با عرض پوزش از همکاران گرامی ، در قسمت نظرات این مطلب ، هیچ نظر خارج از موضوعی نمایش داده نخواهد شد

 

ادامه مطلب را مطالعه کنید


 

لطفا تا بارگذاری کامل تصاویر چند لحظه منتظر بمانید

 

از همکاران عزیز تقاضا دارم ، سوالات خود را در قسمت نظرات همین مطلب ارسال کنند و از تماس با دفتر خودداری نمایند 

 

 

برای مشاهده تصویر بزرگ تر روی تصویر کلیک کنید

 

در حد امکان سعی شده تصاویر برابر با وضعیت فعلی سایت باشد ، با این حال ممکن است به دلیل به روز رسانی سایت ، تصاویر کمی متفاوت باشند.

از همکاران تقاضا دارم این راهنما را با دقت مطالعه کنند و اگر در قسمتی ابهامی وجود دارد صرفا از طریق قسمت نظرات همین مطلب ، سوال خود را مطرح کنند تا ضمن پاسخگویی به سوال ، در صورت لزوم راهنما ویرایش و تکمیل شود تا برای همه عزیزان قابل استفاده باشد.

 

 

ابتدا وارد سامانه http://salary.tax.gov.ir شوید.

با نام کاربری و کلمه عبور وارد سامانه شوید. نام کاربری و کلمه عبور شما ، همان نام کاربری و کلمه عبور سامانه عملیات الکترونیکی مالیات است و با کد ملی سردفتر آغاز می شود.

 

وارد صفحه مشخصات کارفرما خواهید شد:

 

 

در ابتدای کار (برای اولین بار) باید اطلاعات هویتی حقوق بگیر را وارد و ثبت کنید.

برای اینکار وارد منوی حقوق بگیران -> حقوق بگیر جدید شوید.

 

 

وارد صفحه اطلاعات هویتی حقوق بگیر خواهید شد:

بعد از وارد کردن اطلاعات هویتی حقوق بگیر (باید قسمت هایی که با رنگ قرمز مشخص شده را کامل کنید) ، اطلاعات وارد شده را ثبت کنید.

 

ما در این صفحه رسته را اداری و مالی ، سمت را کارمند ، کد اشخاص معاف را عدم معافیت و نوع استخدام را قراردادی انتخاب کردیم. (از آنجا که مرکز پشتیبانی سامانه اطلاعاتی در این زمینه نداشتند ، از صحت این قسمت اطمینان ندارم. ولی به نظر می رسد همین گزینه ها صحیح باشد)

 

برای وارد کردن اطلاعات هویتی نفر دیگر ، مراحل بالا را تکرار کنید.

 

نکته : طبق راهنمایی تلفنی مرکز پشتیبانی سامانه مالیات بر درآمد حقوق (شماره تلفن 35087) ، اگر کارمند بازنشسته ای دارید که وی را بیمه تأمین اجتماعی نکرده اید ، نوع بیمه را بیمه نشده ، شماره بیمه را 0 و سابقه را 30 وارد کنید.

 

 

بعد از وارد کردن اطلاعات هویتی تمام حقوق بگیران ، اطلاعات ایشان در منوی حقوق بگیران -> فهرست حقوق بگیران مطابق تصویر زیر قابل مشاهده است.

 عملیات فوق تنها برای یکبار انجام می گیرد و برای دفعات بعد لازم نیست مراحل بالا تکرار شود.

 

اکنون برای تهیه فهرست حقوق جدید وارد منوی فهرست حقوق -> فهرست حقوق جدید شوید.


در این صفحه باید سال ، ماه ، نوع لیست و نحوه ثبت لیست (بدون ارسال فایل) را انتخاب و روی ثبت لیست کلیک کنید.

 

 

پس از ثبت ، وارد صفحه جزئیات لیست خواهید شد:

لیست ایجاد شده همچنین در منوی فهرست حقوق -> فهرست لیست ها نیز قابل رویت است.

 

در صفحه جزئیات لیست روی فهرست پرسنل کلیک کنید.

 

وارد صفحه مشخصات حقوق لیست فهرست حقوق ... خواهید شد:

برای افزودن پرسنل به این لیست در بالا ، سمت راست صفحه ، روی حقوق بگیر جدید با آیکون زیر کلیک کنید:

وارد صفحه مشخصات حقوق بگیر (ورود اطلاعات حقوق) خواهید شد که از سه قسمت تشکیل شده است:

 از همکاران عزیز تقاضا دارم ، سوالات خود را در قسمت نظرات همین مطلب ارسال کنند و از تماس با دفتر خودداری نمایند 

اطلاعات هویتی حقوق بگیر:

 مطابق تصویر فوق این قسمت را تکمیل کنید.

  • کدملی کارمند را وارد کنید و روی آیکون مربوطه کلیک کنید.
  • بقیه اطلاعات به طور خودکار تکمیل می شود.
  • وضعیت محل خدمت: عادی
  • تاریخ پایان کار (کارمند) را خالی بگذارید مگر آنکه ترک کار کرده باشد و در لیست بیمه هم اعمال شده باشد.
  • آیا پرداخت حقوق مطابق متن ماده 86 ق م م می باشد را تیک بزنید.
  • نوع ارز: ریال ایران
  • تعداد ماه های کارکرد واقعی از ابتدای سال جاری ، با شماره ماهی که برای آن لیست ارسال می کنید برابر است.
  • آیا این ماه آخرین ماه فعالیت کاری حقوق بگیر می باشد را تیک نزنید مگر آنکه ترک کار کرده باشد و در لیست بیمه هم اعمال شده باشد.
  • مسکن: عدم استفاده از مسکن
  • وسیله نقلیه: عدم استفاده از اتومبیل

 

از همکاران عزیز تقاضا دارم ، سوالات خود را در قسمت نظرات همین مطلب ارسال کنند و از تماس با دفتر خودداری نمایند  

 

حقوق :

 مطابق تصویر فوق این قسمت را تکمیل کنید.

  •  جمع ناخالص حقوق و دستمزد مستمر نقدی ماه جاری : برابر است با حقوق مطابق لیست بیمه
  • پاداش های موردی ماه جاری : برابر است با سهم کارمند از 15 درصد
  • عیدی و مزایای پایان سال : در اسفند ماه تکمیل خواهد شد

 

از همکاران عزیز تقاضا دارم ، سوالات خود را در قسمت نظرات همین مطلب ارسال کنند و از تماس با دفتر خودداری نمایند  

 

جمع اطلاعات حقوقی:

 

 مطابق تصویر فوق این قسمت را تکمیل کنید.

  • سایر معافیت ها : معافیت موضوع ماده 84 (معافیت ماهانه) ( برای فروردین و اردیبهشت سال 1395 ماهانه 11.500.000 ریال و برای خرداد الی اسفند ماهانه 13.000.000 ریال)
  • علاوه بر معافیت موضوع ماده 84 می توانید (اختیاری) از سایر معافیت ها و کسورات پیش بینی شده در قانون مالیات مستقیم ، در صورتی که مشمول آن می شوید ، استفاده کرده و آن را در فیلدهای مربوط به خودشان وارد کنید.
  • به عنوان مثال می توانید از معافیت دو هفتم از سهم حق بیمه پرداختی (دو هفتم از 7 درصد از حق بیمه (سهم کارمند) ، نه کل حق بیمه) موضوع ماده 137 ق م م (بخشنامه شماره 19418/4385/211 مورخ 83/11/7) (کارفرمایان بیمه شدگان سازمان تأمین اجتماعی می توانند صرفاً با کسر دو هفتم از سهم حق بیمه پرداختی حقوق بگیران بیمه شده و کارفرمایان بیمه شدگان سازمان خدمات درمانی و سایر مؤسسات بیمه گر ایرانی نیز می توانند با کسر کل سهم حق بیمه پرداختی حقوق بگیران بیمه شده خود،از درآمد حقوق آنان و با قید میزان آن در فهرست های حقوق،تسلیمی به اداره امور مالیاتی ذیربط مالیات متعلق را محاسبه نمایند) استفاده کرده و آن را در فیلد مناسب (حق بیمه پرداختی موضوع ماده 137 ق.م.م) وارد کنید.
  • جمع معافیت ها و کسورات ماه جاری : جمع معافیت ها و کسوراتی که در این جدول برای خود در نظر گرفته اید.
  • مالیات حقوق و دستمزد ... : چیزی نمی نویسیم
  • جمع خالص مالیات متعلقه ماه جاری : جمع معافیت ها و کسورات را از جمع حقوق دریافتی (بیمه ای + 15درصد) کم می کنیم و 10 درصد از آن را اینجا می نویسیم.

 

از همکاران عزیز تقاضا دارم ، سوالات خود را در قسمت نظرات همین مطلب ارسال کنند و از تماس با دفتر خودداری نمایند 

 

ماده 84 : میزان معافیت مالیات بر درآمد سالانه مشمول مالیات حقوق از یک یا چند منبع، هرساله در قانون بودجه سنواتی مشخص میشود. (مصوب 94/4/31)

 

ماده 86 : پرداخت کنندگان حقوق هنگام هر پرداخت یا تخصیص آن مکلف اند مالیات متعلق را طبق مقررات ماده( 85 ) این قانون محاسبه و کسر و تا پایان ماه بعد ضمن تسلیم فهرستی متضمن نام و نشانی دریافت کنندگان حقوق و میزان آن به اداره امور مالیاتی محل پرداخت و در ماههای بعد فقط تغییرات را صورت دهند.

تبصره- پرداخت هایی که کارفرمایان به اشخاص حقیقی غیر از کارکنان خود که مشمول پرداخت کسورات بازنشستگی یا بیمه نمی باشند، با عنوان حق المشاوره، حق حضور در جلسات، حق التدریس، حق التحقیق و حق پژوهش پرداخت می کنند، بدون رعایت معافیت موضوع ماده( 84 ) این قانون مشمول مالیات مقطوع به نرخ ده درصد( 10 %) می باشد.کارفرمایان موظفند درموقع پرداخت یا تخصیص، مالیات متعلقه را کسر و ظرف مدت تعیین شده در ماده( 86 ) این قانون با اعلام مشخصات دریافت کنندگان مطابق فرم نمونه اعلامشده توسط سازمان امور مالیاتی کشور به اداره امور مالیاتی پرداخت کنند و درصورت تخلف، مسؤول پرداخت مالیات و جریمه های متعلق خواهند بود.

 

ماده 91 : درآمدهای حقوق به شرح زیر از پرداخت مالیات معاف است: بند 10 - عیدی سالانه یا پاداش آخر سال جمعاً معادل یک دوازدهم میزان معافیت مالیاتی موضوع ماده (84) این قانون.

 

 

ماده 137 : هزینه های درمانی پرداختی هر مؤدی بابت معالجه خود یا همسر و اولاد و پدر و مادر و برادر و خواهر تحت تکفل در یک سال مالیاتی به شرط این که اگر دریافت کننده مؤسسه درمانی یا پزشک مقیم ایران باشد دریافت وجه را گواهی نماید و چنانچه به تأیید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به علت فقدان امکانات لازم معالجه در خارج از ایران صورت گرفته است پرداخت هزینه مزبور به گواهی مقامات رسمی دولت جمهوری اسلامی ایران در کشور محل معالجه یا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی رسیده باشد، همچنین حق بیمه پرداختی هر شخص حقیقی به مؤسسات بیمه ایرانی بابت انواع بیمه های عمر و زندگی و بیمه های درمانی از درآمد مشمول مالیات مؤدی کسر می گردد. در مورد معلولان و بیماران خاص و صعب العلاج علاوه بر هزینه های مذکور هزینه مراقبت و توانبخشی آنان نیز قابل کسر از درآمد مشمول مالیات معلول یا بیمار یا شخصی که تکفل او را عهده دار است می باشد.

 

 

در نهایت ، بعد از وارد کردن اطلاعات روی ذخیره کلیک کنید.

همین عملیات را برای سایر کارمندان تکرار کنید.

 

بعد از ذخیره کردن اطلاعات کلیه پرسنل ، در صفحه فهرست لیست ها(فهرست حقوق -> فهرست لیست ها) ، تعداد پرسنل در لیست مربوطه مشخص می شود.

 

در صفحه فهرست لیست ها بر روی عملیات لیست مورد نظر کلیک کرده و وارد صفحه جزئیات لیست شوید. سپس روی خلاصه لیست کلیک کنید.

 

 وارد صفحه اطلاعات کلیدی خلاصه لیست حقوق خواهید شد:

 

در این صفحه در قسمت خلاصه لیست باید موارد زیر را تکمیل و ثبت کنید:

  • فیلد تاریخ ثبت روزنامه (تخصیص/پرداخت) (تاریخی که لیست حقوق را تایید نهایی و ارسال خواهید کرد)
  • نحوه پرداخت (نقدی) در این خصوص برخی اعتقاد دارند اگر مالیات متعلق صفر باشد ، باید گزینه ارائه لیست بدون پرداخت مالیات را انتخاب کنیم که نمی دانم صحیح است یا خیر !
  • مبلغ پرداختی (جمع مالیات همه کارمندان)

 

از همکاران عزیز تقاضا دارم ، سوالات خود را در قسمت نظرات همین مطلب ارسال کنند و از تماس با دفتر خودداری نمایند 

 

در صفحه فهرست لیست ها بر روی عملیات لیست مورد نظر کلیک کرده و وارد صفحه جزئیات لیست شوید. سپس روی تایید نهایی لیست کلیک کنید.

در پاسخ به سوال  "آیا از ارسال این لیست مطمئن هستید؟ پس از ارسال ، اطلاعات قابل ویرایش نخواهد بود"  گزینه بله را انتخاب کنید.

 

در صورت ارسال موفقیت آمیز لیست با پیغام زیر مواجه خواهید شد:

لیست ارسال شد

شماره رهگیری شما : *****

 

 

برای چاپ خلاصه لیست ارسالی ، در صفحه فهرست لیست ها بر روی عملیات لیست مورد نظر کلیک کرده و وارد صفحه جزئیات لیست شوید. سپس روی خلاصه لیست کلیک کنید. در پایین صفحه روی گزینه چاپ خلاصه لیست کلیک کنید.


برای چاپ خلاصه لیست ، برنامه Adobe Flash Player باید در کامپیوتر شما نصب باشد که آخرین نسخه آن را می توایند از این صفحه دریافت و نصب کنید.

 

بعد از ارسال ، در صفحه فهرست لیست ها در ردیف لیست مورد نظر گزینه ارسال شده ، تیک خورده است.

 

برای صدور قبض و پرداخت آن ، به صفحه فهرست لیست ها بازگردید و روی گزینه عملیات لیست مورد نظر کلیک کنید. در صفحه جزئیات لیست روی گزینه قبض کلیک کنید.

پس از تکمیل فیلدها ، روی صدور قبض کلیک کرده و قبض مربوطه را چاپ کنید.

برای امکان پرداخت الکترونیکی گزینه صدور شناسه پرداخت را انتخاب کنید.

 

موفق باشید

telegram.me/irnotarypublic