با عرض پوزش از همکاران گرامی ، در قسمت نظرات این مطلب ، هیچ نظر خارج از موضوعی نمایش داده نخواهد شد

 

ادامه مطلب را مطالعه کنید


لطفا تا بارگذاری کامل تصاویر چند لحظه منتظر بمانید

 

برای مشاهده تصویر بزرگ تر روی تصویر کلیک کنید

 

در حد امکان سعی شده تصاویر برابر با وضعیت فعلی سایت باشد ، با این حال ممکن است به دلیل به روز رسانی سایت ، تصاویر کمی متفاوت باشند.

از همکاران تقاضا دارم این راهنما را با دقت مطالعه کنند و اگر در قسمتی ابهامی وجود دارد صرفا از طریق قسمت نظرات همین مطلب ، سوال خود را مطرح کنند تا ضمن پاسخگویی به سوال ، در صورت لزوم راهنما ویرایش و تکمیل شود تا برای همه عزیزان قابل استفاده باشد.

 

 

ابتدا وارد سامانه http://salary.tax.gov.ir شوید.

با نام کاربری و کلمه عبور وارد سامانه شوید. نام کاربری و کلمه عبور شما ، همان نام کاربری و کلمه عبور سامانه عملیات الکترونیکی مالیات است و با کد ملی سردفتر آغاز می شود.

 

وارد صفحه مشخصات کارفرما خواهید شد:

 

 

در ابتدای کار (برای اولین بار) باید اطلاعات هویتی حقوق بگیر را وارد و ثبت کنید.

برای اینکار وارد منوی حقوق بگیران -> حقوق بگیر جدید شوید.

 

 

وارد صفحه اطلاعات هویتی حقوق بگیر خواهید شد:

بعد از وارد کردن اطلاعات هویتی حقوق بگیر (باید قسمت هایی که با رنگ قرمز مشخص شده را کامل کنید) ، اطلاعات وارد شده را ثبت کنید.

 

ما در این صفحه رسته را اداری و مالی ، سمت را کارمند ، کد اشخاص معاف را عدم معافیت و نوع استخدام را قراردادی انتخاب کردیم. (از آنجا که مرکز پشتیبانی سامانه اطلاعاتی در این زمینه نداشتند ، از صحت این قسمت اطمینان ندارم. ولی به نظر می رسد همین گزینه ها صحیح باشد)

 

برای وارد کردن اطلاعات هویتی نفر دیگر ، مراحل بالا را تکرار کنید.

 

نکته : طبق راهنمایی تلفنی مرکز پشتیبانی سامانه مالیات بر درآمد حقوق (شماره تلفن 35087) ، اگر کارمند بازنشسته ای دارید که وی را بیمه تأمین اجتماعی نکرده اید ، نوع بیمه را بیمه نشده ، شماره بیمه را 0 و سابقه را 30 وارد کنید.

 

 

بعد از وارد کردن اطلاعات هویتی تمام حقوق بگیران ، اطلاعات ایشان در منوی حقوق بگیران -> فهرست حقوق بگیران مطابق تصویر زیر قابل مشاهده است.

 عملیات فوق تنها برای یکبار انجام می گیرد و برای دفعات بعد لازم نیست مراحل بالا تکرار شود.

 

اکنون برای تهیه فهرست حقوق جدید وارد منوی فهرست حقوق -> فهرست حقوق جدید شوید.


در این صفحه باید سال (پیشفرض انتخاب شده است) ، ماه ، نوع لیست (پیشفرض انتخاب شده است) و نحوه ثبت لیست (بدون ارسال فایل) را مشخص کنید و ثبت کنید.

کادر نام لیست بر اساس سال و ماه انتخابی شما تکمیل خواهد شد. مثلاً فهرست حقوق آذر 1393

 

 

پس از ثبت ، وارد صفحه جزئیات لیست خواهید شد:

لیست ایجاد شده همچنین در منوی فهرست حقوق -> فهرست لیست ها نیز قابل رویت است:

 

 

در صفحه فهرست لیست ها بر روی عملیات لیست مورد نظر کلیک کرده و وارد صفحه جزئیات لیست شوید. سپس روی فهرست پرسنل کلیک کنید.

 

 وارد صفحه مشخصات حقوق لیست ... خواهید شد:

برای افزودن پرسنل به این لیست در بالا ، سمت راست صفحه ، روی آیکون زیر کلیک کنید:

وارد صفحه مشخصات حقوق بگیر (ورود اطلاعات حقوق) خواهید شد:

 

 کد ملی حقوق بگیر را وارد کرده و روی آیکون زیر کلیک کنید:

قسمت بالای فرم به صورت زیر تکمیل خواهد شد:

 

در این صفحه 4 جدول مشاهده می شود:

  • الف - حقوق و مزایای نقدی ماه جاری
  • ب - مزایای غیرنقدی ماه جاری
  • ج - پاداش و عیدی و سنوات پایان سال پرداختی در ماه جاری
  • د - محاسبه درآمد مشمول مالیات متعلقه ماه جاری

 

جدول الف (حقوق و مزایای نقدی ماه جاری):

  • حقوق و مزایای شغلی مستمر پرداختی/تخصیصی  = میزان حقوق کارمند مطابق حقوق کار و لیست بیمه
  • سایر پرداخت های ماه جاری  = سهم کارمند از 15% حق التحریر (برخی اعتقاد دارند سهم کارمند از 15% حق التحریر باید در فیلد اضافه کار و مزایای غیرمستمر پرداختی/تخصیصی وارد شود)
  • جمع کل مبالغ پرداختی/تخصیصی نقدی به صورت خودکار تکمیل می شوند.
  • مانده پرداختی / تخصیصی نقدی پس از کسر معافیت ماده 91 به صورت خودکار تکمیل می شوند.

 

جدول ب (مزایای غیرنقدی ماه جاری): 

 این جدول را تکمیل نمی کنیم

 

جدول د (محاسبه درآمد مشمول مالیات متعلقه ماه جاری):

  • جمع کل مانده حقوق و مزایای نقدی، غیر نقدی و عیدی و پاداش به صورت خودکار از اطلاعات جدول الف تکمیل می شود.
  • کسر می شود سایر معافیت ها(به غیر از معافیت موضوع ماده 84) = هرچند در عنوان این فیلد صراحتا نوشته شده (به غیر از معافیت موضوع ماده 84) اما اگر عددی در این فیلد وارد کنید مشاهده خواهید کرد که در فیلد زیرین ، عددی به صورت خودکار وارد می شود و از آنجا که در عنوان این فیلد زیرین عبارت (...پس از کسر معافیت موضوع ماده 84) قرار دارد ، به نظر می رسد میزان معافیت موضوع ماده 84 باید در همین فیلد قرار بگیرد. اگر اشتباه نکنم عنوان این فیلد اشتباه وارد شده است.
  • درآمد مشمول مالیات حقوق پس از کسر معافیت موضوع ماده 84 به صورت خودکار از اطلاعات فیلدهای بالا تکمیل می شود. (دومی را از اولی کم می کند)
  • مالیات قابل پرداخت ماه جاری = 10 درصد از مبلغ محاسبه شده در فیلد درآمد مشمول مالیات حقوق پس از کسر معافیت موضوع ماده 84
  • اگر درآمد مشمول مالیات حقوق پس از کسر معافیت موضوع ماده 84 ، عددی منفی شد ، مالیات قابل پرداخت ماه جاری را عدد صفر وارد کنید.
  • جمع معافیت = میزان معافیت موضوع ماده 84

 

جدول ج (پاداش و عیدی و سنوات پایان سال پرداختی در ماه جاری):

  • فقط برای لیست اسفند ماه کاربرد دارد.
  • مبلغ پرداختی / تخصیصی پاداش یا عیدی پایان سال در ماه جاری = 2 برابر میزان حقوق کارمند مطابق حقوق کار و لیست بیمه
توجه: اگر لیست اسفند را ارسال می کنید ، در جدول د ، فیلد جمع کل مانده حقوق و مزایای نقدی، غیر نقدی و عیدی و پاداش باید مجموع فیلدهای مانده پرداختی / تخصیصی نقدی پس از کسر معافیت ماده 91 (از جدول الف) و مبلغ پرداختی / تخصیصی پاداش یا عیدی پایان سال در ماه جاری (از جدول ج) باشد. همچنین فیلد کسر می شود سایر معافیت ها (به غیر از معافیت موضوع ماده 84) و فیلد جمع معافیت باید معادل 2 برابر میزان معافیت موضوع ماده 84 باشد.

 

در نهایت ، بعد از وارد کردن اقلام مالیاتی روی ذخیره کلیک کنید.

همین عملیات را برای سایر کارمندان تکرار کنید.

 

بعد از ذخیره کردن اقلام مالیاتی کلیه پرسنل ، در صفحه فهرست لیست ها(فهرست حقوق -> فهرست) ، تعداد پرسنل در لیست مربوطه مشخص می شود.

 

در صفحه فهرست لیست ها بر روی عملیات لیست مورد نظر کلیک کرده و وارد صفحه جزئیات لیست شوید. سپس روی خلاصه لیست کلیک کنید.

 

 وارد صفحه اطلاعات کلیدی خلاصه لیست حقوق خواهید شد:

 

در این صفحه در قسمت خلاصه لیست باید موارد زیر را تکمیل و ثبت کنید:

  • فیلد جمع حقوق و مزایای نقدی، غیر نقدی، عیدی و پاداش پرداختی / تخصیصی (جمع حقوق دریافتی همه کارمندان)
  • فیلد جمع حقوق و مزایای نقدی، غیر نقدی، عیدی و پاداش مشمول مالیات (جمع درآمد مشمول مالیات همه کارمندان)
  • فیلد جمع مالیات متعلقه (جمع مالیات همه کارمندان)
  • فیلد تاریخ ثبت روزنامه (تخصیص/پرداخت) (تاریخی که لیست حقوق را تایید نهایی و ارسال خواهید کرد)
  • فیلد تعداد کل کارکنان (همان تعداد کارمندان که به فهرست اضافه کردید)
  • نحوه پرداخت (نقدی) در این خصوص برخی اعتقاد دارند اگر مالیات متعلق صفر باشد ، باید گزینه ارائه لیست بدون پرداخت مالیات را انتخاب کنیم که نمی دانم صحیح است یا خیر !
  • مبلغ پرداختی (جمع مالیات همه کارمندان)

 بعدا پس از تایید نهایی لیست ، فیلدهای شماره ثبت و تاریخ ثبت تکمیل خواهد شد

 

در صفحه فهرست لیست ها بر روی عملیات لیست مورد نظر کلیک کرده و وارد صفحه جزئیات لیست شوید. سپس روی تایید نهایی لیست کلیک کنید.

در پاسخ به سوال  "آیا از ارسال این لیست مطمئن هستید؟ پس از ارسال ، اطلاعات قابل ویرایش نخواهد بود"  گزینه بله را انتخاب کنید.

 

در صورت ارسال موفقیت آمیز لیست با پیغام زیر مواجه خواهید شد:

لیست ارسال شد

شماره رهگیری شما : *****

 

 

برای چاپ خلاصه لیست ارسالی ، در صفحه فهرست لیست ها بر روی عملیات لیست مورد نظر کلیک کرده و وارد صفحه جزئیات لیست شوید. سپس روی خلاصه لیست کلیک کنید. در پایین صفحه روی گزینه چاپ خلاصه لیست کلیک کنید.


برای چاپ خلاصه لیست ، برنامه Adobe Flash Player باید در کامپیوتر شما نصب باشد که آخرین نسخه آن را می توایند از این صفحه دریافت و نصب کنید.

 

بعد از ارسال ، در صفحه فهرست لیست ها در ردیف لیست مورد نظر گزینه ارسال شده ، تیک خورده است.

 

برای صدور قبض و پرداخت آن ، به صفحه فهرست لیست ها بازگردید و روی گزینه عملیات لیست مورد نظر کلیک کنید. در صفحه جزئیات لیست روی گزینه قبض کلیک کنید.

پس از تکمیل فیلدها مطابق تصویر زیر  ، روی صدور قبض کلیک کرده و قبض مربوطه را چاپ کنید.

 

موفق باشید