اخذ الکترونیکی اثر انگشت متعاملین در تنظیم سند رسمی جهت ذخیره سازی در سامانه الکترونیک اسناد رسمی با اعلام معاون رئیس قوه قضائیه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در دفاتر اسناد اسناد رسمی و واحدهای ثبتی استان زنجان آغاز شد.

به گزارش روابط عمومی، دکتر تویسرکانی در مراسم آغاز به کار و اجرایی شدن این طرح که در نشست مسئولین فنآوری ادارات کل استان های سراسر کشور این سازمان برگزار شد، با اشاره به مزایای اخذ اثر انگشت متعاملین در تنظیم اسناد رسمی به عنوان خدمت دیگری از سامانه ثبت الکترونیک اسناد رسمی گفت: از امروز اثر انگشت افراد اعم از خریدار و فروشنده، وکیل یا موکل و به طور کلی طرفین معامله در انواع اسناد رسمی، اسکن و ذخیره سازی خواهد شد و با این اقدام سیستم ثبت الکترونیک اسناد تکمیل و اطمینان بخشی نسبت به صحت صدور اسناد رسمی افزایش و زمینه هرگونه سوء استفاده و جعل هویت افراد در تنظیم سند از بین خواهد رفت.

ادامه مطلب را مطالعه کنید


دکتر تویسرکانی افزود: با اجرای این فرآیند ضمن تشکیل بانک اثر انگشت متعاملین در سامانه مرکزی سازمان ثبت اسناد واملاک کشور از ثبت معاملات مخدوش به نحو خودکار جلوگیری می شود.

وی افزود: از امروز در دفاتر اسناد رسمی و واحدهای ثبتی استان زنجان که به سخت افزار لازم مجهز شده اند، این طرح لازم الاجرا شده و به تدریج تا پایان نیمه دوم امسال در سراسر کشور نیز اجرایی خواهد شد.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با اشاره به افزایش بهره وری این سازمان در سال های اخیر علیرغم محدودیت منابع و نیروی انسانی، با بهره گیری از فناوریهای نوین اظهار داشت: سالانه میلیونها سند رسمی در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به شیوه سنتی به ثبت می رسید و امکان کنترل و بازرسی از آنها نیز مشکل بود لکن امروز با برنامه ریزی های صورت گرفته، این سازمان در وضعیتی قرار گرفته که سامانه ثبت الکترونیک اسناد رسمی با شیوه مطمئن در حال اجراست و بازرسی و کنترل به صورت برخط و سیستمی از فرآیندهای ثبتی انجام می پذیرد.

وی با اشاره به آسیب شناسی در همه بخش‌ها و به تبع آن صورت دادن تحولات لازم، اصلاح فرآیندها و بازخوانی شیوه‌های خدمت رسانی به مردم در این سازمان خاطر نشان کرد: سازمان ثبت از جمله دستگاه‌هایی است که طیف وسیعی از خدمت‌رسانی را بر عهده دارد و تحولات مهمی در بخش‌های مختلف آن در حال انجام است.

دکتر تویسرکانی در خصوص ویژگی‌های مختلف سامانه ثبت الکترونیکی اسناد رسمی نیز گفت‌: در این سیستم کلیه مراحل ثبت سند برای متعاملین پیامک می‌شود و به طور متوسط روزانه 70 هزار پیام کوتاه به دریافت کنندگان خدمات از سوی این سازمان ارسال می‌شود.

وی افزود: از ابتدای راه اندازی سیستم ثبت آنی تا کنون بیش از 25 میلیون پیام کوتاه به دریافت‌کنندگان خدمات سازمان ثبت اسناد ارسال شده است.

ارتباط برخط با پایگاه اطلاعات سردفتران به جهت استفاده از اطلاعات سردفتران و وضعیت فعالیت و صلاحیت آنان، ارتباط برخط با پایگاه اطلاعات هویتی اشخاص حقیقی سازمان ثبت احوال جهت کنترل صحت اطلاعات اشخاص، ارتباط برخط با پایگاه شناسه ملی اشخاص حقوقی جهت کنترل صحت اطلاعات شرکت ها و موسسات غیرتجاری، بهره گیری از امضای الکترونیکی در فرآیند تنظیم و صدور اسناد و امکان اطلاع رسانی از وضعیت صدور سند به صورت پیامک و نیز از طریق پورتال از جمله ویژگی های کارکردی سامانه ثبت الکترونیک اسناد رسمی که رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به آنها اشاره کرد.

منبع: سازمان ثبت اسناد و املاک کشور