راهنمای تصویری درخواست اوراق جدید در ادامه مطلب


توجه : از همکاران عزیز درخواست می شود حتی با وجود اینکه احتیاجی به ارائه درخواست اوراق جدید ندارند ، وارد سامانه شده و به محض وارد شدن به سیستم ، نسبت به تغییر رمز خود و اصلاح اطلاعات نحوه تماس دفترخانه اقدام نمایند . از این رمز به واسطه مسائل امنیتی که این اوراق برای دفاتر خواهد داشت ، به دقت محافظت فرموده و در اختیار دیگران قرار ندهید.


لطفاً قبل از اقدام به تهیه اوراق ، این مطلب را با دقت تا انتها مطالعه کنید

 

 ملزومات :

  1. Internet Explorer : از اینجا یا اینجا دریافت و نصب کنید.
  2. سیلورلایت Silverlight : از اینجا یا اینجا دریافت و نصب کنید(اجباری)
  3. VPN : ( همان VPN های استعلام با همان Username و Password ها ) ( اگر از قبل در سیستم نصب شده است و با آن عملیات استعلام و خلاصه را انجام می دهید ، احتیاجی به دریافت و نصب مجدد آنها ندارید ) 
  4. شناسه کاربر و رمز عبور ( در ادامه توضیح داده خواهد شد ) ( همچنین می توانید آنها را از اینجا دریافت کنید )
  5. Adobe Reader : آخرین نسخه آن را از اینجا یا اینجا دریافت و نصب کنید.
هر کدام از ملزومات بالا را که از قبل دارید ، احتیاجی به دریافت و نصب مجدد آنها نیست به استثناء برنامه سیلورلایت Silverlight که معمولاً با نسخه قدیمی موفق به ادامه عملیات نخواهید شد
 
شناسه کاربر : ( کد یکتای دفترخانه ) ( کد یونیک 9 رقمی دفترخانه ) ( شناسه دفترخانه )

برای اطلاع از کد یکتای دفترخانه ( شناسه دفترخانه ) خود ، ( بدون VPN ) از طریق صفحه ورود اعضاء به پرتال ، وارد سایت کانون سردفتران و دفتریاران شده و اعداد جلوی عبارت "شناسه دفترخانه" را یادداشت کنید.

رمز عبور : نام کاربری در سامانه مدیریت جامع املاک ( استعلام و خلاصه معامله ) ( همان نام کاربری که درسامانه استعلام الکترونیک  نمایش داده می شود ) را وارد کنید.

 

توجه : منظور از "نام کابری در سامانه مدیریت جامع املاک" ، آن اعدادی نیست که در کادر نام کاربر مطابق شکل زیر ، هنگام ورود به سامانه وارد می کنید :

نام کاربری که اینجا وارد می کنید ، رمز عبور سامانه خرید اوراق نیست

بلکه بعد از ورود به سامانه مدیریت جامع املاک ، در مقابل "نام کاربر" رمز عبور خود را مشاهده خواهید کرد.

برای یادآوری ، تصویر زیر را مشاهده کنید:

شناسه کاربر : کد یکتا ( یونیک ) 9 رقمی دفترخانه شما

رمز عبور : اعداد یا حروفی هستند که در تصویر زیر ( بالا سمت چپ تصویر ) ، بعد از وارد شدن به سیستم استعلام ، مقابل عبارت "نام کاربر" مشاهده می کنید. پس قبلاً وارد سامانه استعلام شده و اعداد و یا حروف مذکور را یادداشت کنید.

رمز عبور اولیه برای سامانه خرید اوراق ، نام کاربری سامانه استعلام است ( بالا سمت چپ )

رمز اولیه (پیشفرض) خرید اوراق که به محض ورود باید تغییر دهید

علاوه بر روش بالا ، در این صفحه (مطابق شکل زیر) شما می توانید نام های کاربری و دیگر اطلاعات مربوط به سامانه سامانه ثبت الکترونیکی اسناد (دریافت اوراق) را دریافت نمایید .

 

به دلیل مسائل امنیتی و اهمیت اوراق ( حداقل فعلاً  و تا زمانی که رمز عبور ها عوض نشده است ) صراحتاَ و بیش از این نمی توان در محیط مجازی راجع به ورود به سامانه صحبت کرد. هرچند سعی کردم راهنمایی کاملی ارائه دهم.

توجه : برخی از همکاران عزیز محبت دارند و برای اطلاع از شناسه کاربر و رمز عبور خود با این دفتر تماس می گیرند ، از آنجا که امکان شناسایی همکاران عزیز و صحت و سقم آنها در همان لحظه برایم میسر نیست و به دلیل اهمیت و حساسیت بالای بحث اوراق و جلوگیری از سوء استفاده های احتمالی ، از جوابگویی تلفنی در زمینه شناسه کاربر و رمز عبور ، معذورم که امیدوارم همکاران محترم با درک این موضوع ، عذر بنده را بپذیرند.

 

 ورود به سیستم ثبت الکترونیک اسناد

بعد از Connect کردن یکی از VPN ها ( فرقی نمی کند ) ، به سایت "سیستم ثبت الکترونیک اسناد " به نشانی "www.ssar.ir" وارد شوید. ( حتماً www را وارد کنید )

 

روی آیکن برنامه Internet Explorer کلیک کنید

 Internet Explorer 8 Address Bar 

در همین ابتدا ، اگر مرورگر شما قابلیت اجرای برنامه سیلورلایت Silverlight را نداشته باشد ، با پیغام زیر مواجه خواهید شد. ( به احتمال زیاد فعلاً با Google Chrome موفق به ورود به سامانه نخواهید شد ، پس Internet Explorer را امتحان کنید )

اگر مشکلی نداشته باشید ، به مانند ورود به سیستم استعلام با بارگذاری سیلورلایت Silverlight مواجه خواهید شد که حدود چند ثانیه زمان می برد ( با سرعتی به مراتب بالاتر از هنگام ورود به سامانه استعلام )

بارگذاری Silverlight

بعد از 100% شدن ، صفحه سفید خواهد شد ( محو می شود ) که باید روی صفحه کلیک راست کنید تا شکل زیر نمایان شود

بعد از انتخاب گزینه دوم (onto this computer...سیستم جامع سازمان ثبت اسناد Install) ، تصویر زیر را مشاهده خواهید کرد

بعد از چند ثانیه گزینه Install فعال می شود که باید آن را انتخاب کنید.

بعد از نصب ، همزمان با باز شدن صفحه ای جدید ( که مانند مرورگر Internet Explorer عمل می کند ) ، آیکن زیر نیز به دسکتاپ شما اضافه خواهد شد. 

بعدها ، برای بار دوم به بعد ، برای وارد شدن به "سیستم ثبت الکترونیک اسناد" می توانید از این آیکن استفاده کنید. ( فعلاً با این آیکن کاری نداریم )

 

بعد از چند لحظه ( گاهی چند دقیقه ) در صفحه ای که باز شد ، صفحه ورود به سیستم نمایش داده خواهد شد. ( ممکن است برای مشاهده صفحه ورود به برنامه ، احتیاج به Refresh کردن صفحه (F5) داشته باشید )

اگر در نهایت صفحه ورود به سامانه باز نشد ، می توانید صفحه را ببندید و مجدداً آدرس "www.ssar.ir" را مستقیماً در Internet Explorer وارد کنید و از طریق آن وارد صفحه ورود به سامانه شده و ادامه دهید.

در نهایت صفحه ورود به سامانه به شکل زیر نمایش داده خواهد شد:

شناسه کاربر و رمز عبور ( که در بالا توضیح داده شد ) را وارد کنید.

بعد از ورود موفقیت آمیز با صفحه زیر مواجه خواهید شد:

بعد از وارد کردن رمز عبور جدید (باید برای اطمینان و یکسان بودن رمز عبور آن را هم در کادر بالا و هم در کادر پایین وارد کنید) و انتخاب گزینه " تغییر رمز " ، رمز تغییر کرده و صفحه زیر نمایش داده می شود

بعد از عملیات تغییر رمز با کلیک بر روی گزینه " ادامه " وارد سیستم خواهید شد

توجه : از این لحظه به بعد و تا زمان چاپ اوراق و خارج شدن از سامانه ، از کلید BACK به هیچ وجه استفاده نکنید

قبل از شروع بکار با سامانه ، ابتدا وارد گزینه " فرم اصلاح اطلاعات نحوه تماس دفترخانه " شوید و آدرس خود را بررسی کرده و در صورت لزوم اصلاح و ثبت کنید. اصلاح اطلاعات ممکن است از 1 تا 24 ساعت زمان ببرد. بعد از اصلاح اطلاعات با گزینه "خروج" از سامانه خارج شده و بعد از حدود 1 ساعت مجدداً وارد سامانه شوید. بررسی کنید اطلاعات نحوه تماس دفترخانه اصلاح شده اند یا خیر. اگر هنوز اصلاح نشده بود مجدداً از سایت خارج شوید و بعداً سعی کنید. اگر اصلاح شده بود برای درخواست اوراق مراحل زیر را دنبال کنید:

برای درخواست اوراق ابتدا روی گزینه "درخواست اوراق" ، 2 بار کلیک کنید.

سپس در پنجره باز شده گزینه "جدید" کلیک کنید و در کادر "نوع برگ" گزینه "سند رسمی" انتخاب کنید. اگر قصد دارید اوراق "خلاصه معامله املاک در جریان ثبت" را دریافت کنید ، گزینه مربوطه را انخاب کنید. (سایر مراحل یکسان هستند)

سپس تعداد درخواستی (اوراق سند رسمی حداکثر 100 و اوراق خلاصه معامله املاک در جریان ثبت حداکثر 50 عدد) را وارد کرده و ثبت کنید که نتیجه در کادر زیر نمایش داده خواهد شد.

درخواست ثبت اوراق پذیرفته شده و آماده دریافت و چاپ است

توجه : هر دفتر اسناد رسمی برای اوراق سند رسمی می تواند حداکثر 100 برگ مصرف نشده (به سامانه اعلام نشده) به عنوام ذخیره داشته باشد. به عنوان مثال زمانی که تعداد 20 برگ خود را مصرف کرده و به سامانه اعلام کرده باشد ، می توانید مجدداً درخواست اوراق سند رسمی به تعداد 20 برگ بدهید که با 80 برگ مصرف نشده (به سامانه اعلام نشده) که از قبل دارید بشود 100 برگ مصرف نشده (به سامانه اعلام نشده)

همانطور که مشاهده می کنید گزینه ای به نام "چاپ" اضافه شده است.

با انتخاب گزینه "چاپ" ، بعد از چند لحظه با 2 پیغام زیر مبنی بر تایید نام سردفتر ، نشانی و تلفن دفترخانه (همان اطلاعاتی که در بدو ورود به سامانه ویرایش و اصلاح کردید) و دیگری مربوط به نصب بودن برنامه Adobe Reader مواجه خواهید شد که باید در اولی گزینه "ثبت" و در دومی گزینه "ادامه" را انتخاب کنید.

 

  

و بعد از آن صفحه ای جدید ( که به هیچ وجه نباید آن را ببندید و با آن کاری نداریم ) باز می شود.

سپس بعد از چند لحظه ، پیغام زیر مبنی بر ذخیره سازی فایل محتوی اوراق با فرمت PDF نمایش داده می شود. نام فایل به صورت پیشفرض Document.pdf است.

ذخیره فایل محتوی اوراق

ترفند : اگر در نهایت تصویر بالا (دریافت فایل اوراق) نمایش داده نشد ، آدرس لینک پنجره ای که اخیراً باز شده بود را کپی کرده و در یک صفحه جدید و یا یک مرورگر وب دیگر وارد کنید. با این کار ممکن است پیغام بالا ( دریافت فایل اوراق) نمایش داده شود. ( این عملیات را قبلاً شخصاً تست کرده و جواب گرفته بودم )

توجه : در پنجره باز شده ، از گزینه Save استفاده کنید تا بعداً بتوانید به فایل محتوی اوراق دسترسی داشته باشید.

با انتخاب گزینه Save ، بعد از چند لحظه ، صفحه ای برای انتخاب مسیر ذخیره سازی فایل باز خواهد شد

انتخاب مسیر ذخیره سازی فایل

مسیر مورد نظر خود را ( مثلاً دسکتاپ Desktop ) انتخاب کرده و مجدداً روی گزینه Save کلیک کنید.

توجه : مسیر ذخیره سازی فایل را برای دسترسی و چاپ آنها به خاطر بسپارید.

عملیات ذخیره سازی فایل محتوی اوراق در مسیر انتخابی شما آغاز خواهد شد.

دانلود و ذخیره سازی فایل حاوی اوراق

 اگر در مرحله قبل ، در کادر File name ، نام فایل را تغییر نداده باشید ، فایل محتوی اوراق با نام Document.pdf ذخیره خواهد شد.

 بعد از دریافت اوراق ، علاوه بر بسته شدن صفحه ای که باز شده بود ، گزینه "چاپ" در سامانه نمایش داده نمی شود و این بدان معنی است که شما اوراق لیست شده را قبلاً دریافت کرده اید.

اوراق قبلاً دریافت شده است

برای نمایش و چاپ فایل محتوی اوراق روی آن کلیک کنید. فایل با برنامه Adobe Reader باز خواهد شد. سپس با استفاده از گزینه "Print" اوراق خود را در برگ سایز A4 چاپ کنید. ( دفت کنید اوراق را روی برگه های A3 چاپ نکنید )

در هر فایل محتوی اوراق که دریافت می کنید ، علاوه بر اوراق ، فهرستی از شماره اوراق های دریافتی را نیز دریافت خواهید کرد که باید در آن باید مورد استفاده اوراق را درج کنید. ( علاوه بر درج در سامانه )

 

اگر به هر دلیلی موفق به دریافت اوراق نشدید و مجدداً امکان انتخاب گزینه "چاپ" وجود نداشت ، از نظر سامانه شما اوراق خود را دریافت کرده اید.

برای حل این مشکل باید اوراق مذکور را با استفاده از قسمت "فرم اعلام علت عدم استفاده از اوراق" باطل شده اعلام کنید و مجدداً درخواست اوراق نماید:

شماره اوراق دریافتی را تیک بزنید ( در هر صفحه 10 عدد نمایش داده می شود ) و در نهایت گزینه "ثبت" را بزنید.

بعد از چند لحظه با پیغام زیر مواجه خواهید شد:

 

 گزینه "قبول" را انتخاب کنید و مجدداً برای درخواست اوراق سعی کنید.

 

 

دفاتر اسنادرسمی می توانند سوالات خود را در رابطه با سامانه ثبت الکترونیکی اسناد (چاپ اوراق) از مرکز پیگیری و نظارت بر خدمات الکترونیک ثبتی در پرتال سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به نشانی www.ssaa.ir  جویا شده و با دریافت کد رهگیری پاسخ خود را دریافت کنند. این امر با تکمیل فرم دریافت شکایات، اطلاعات و نظرات در خصوص خدمات الکترونیک ثبتی در پرتال سازمان ثبت اسناد و املاک کشور امکان پذیر است. همچنین شماره تلفن های 66749125-021 الی 28 و 63485 آماده پاسخگویی در رابطه با خدمات الکترونیک ثبتی است.

دریافت راهنمای کاربردی سامانه ثبت الکترونیکی اسناد به منظور تولید و چاپ اوراق

 

 پرسش های متداول


دریافت فایل پرسش های متداول

 ----------

پاسخ به سئوالات شما در مورد سامانه اوراق - بخش اول

پاسخ به سئوالات شما در مورد سامانه اوراق - بخش دوم

----------

فرم تصدیق اصالت اوراق دفاتر اسناد رسمی بدون احتیاج به VPN

 

----------

 دریافت برنامه های رمزگشایی QR Code برای موبایل

----------

دریافت نرم افزار بارکدخوان (معاونت توسعه فن آوری اطلاعات و تجارت الکترونیکی وزارت صنعت ، معدن و تجارت)