راهنمای تصویری ارسال اظهارنامه مالیات بر درآمد مشاغل 1395 (عملکرد 1394)

(در قسمت نظرات این مطلب،هیچ نظر و سوال خارج از موضوعی نمایش و پاسخ داده نخواهد شد) 

 

از آنجا که سعی کردم این راهنما واضح ، گویا و کامل باشد ، از همکاران عزیز تقاضا دارم این راهنما را با دقت مطالعه کرده و استدعا می کنم سوالات خود را صرفا از طریق قسمت نظرات همین مطلب ارسال کرده و از تماس با دفتر و یا تلفن همراه خودداری کنند که در کمال احترام ضمن عذرخواهی ، متاسفانه امکان پاسخگویی تلفنی و محاسبه مبالغ برایم فراهم نیست

 

برنامه محاسبه سود(زیان) ویژه و مالیات متعلقه

 

 

 

لطفا تا بارگزاری کامل تصاویر چند لحظه منتظر بمانید

(در تهیه قسمت هایی از این راهنما ، از تصاویر سال قبل استفاده شده که تفاوتی با سال جاری ندارند)

 

 

 

شرایط ارسال الکترونیکی اظهارنامه مودیان

مودیان حقیقی

تسلیم الکترونیکی اظهارنامه این دسته از مودیان در صورت تکمیل ثبت نام الکترونیکی امکان پذیر می باشد. در خصوص واحدهای مشارکتی جهت عملکرد 1394 تنها تکمیل یک اظهارنامه کافی است. نیازی به ارایه اظهارنامه انفرادی به تفکیک شرکاء نمی باشد.

اطلاعات شرکاء در واحدهای مشارکتی از سامانه ثبت نام شماره اقتصادی بارگزاری خواهد شد. لذا در صورت عدم ثبت اطلاعات این سامانه (از جمله اطلاعات شرکاء...) در ثبت نام شریک اصلی حتما نسبت به تکمیل آن در سامانه ثبت نام اقدام نمایید.

 

تذکر: چنانچه زمان ارسال اظهارنامه الکترونیکی کدخطای 504 را دریافت می کنید به مفهوم عدم برقراری شروط بالا برای ارسال اظهارنامه می باشد.

 

لذا با عنایت به این که سیاست  و  برنامه عملیاتی سازمان امور مالیاتی کشور در سال جاری اخذ الکترونیکی اظهارنامه ها،  بدون نیاز به مراجعه حضوری مودیان  به  واحد های مالیاتی می باشد و ارائه الکترونیکی اظهارنامه مودیان،  مشروط  به تکمیل مراحل ثبت نام  الکترونیکی  به شرح فوق الذکرمی باشد،  مودیان گرامی هرچه سریعتر و قبل از فرا رسیدن روزهای پایانی مهلت تسلیم اظهارنامه،  نسبت به تکمیل فرآیند ثبت نام خود اقدام نمایند. 

 

قابل توجه کلیه مودیانی که اظهارنامه خود را با امضای الکترونیکی ارسال می نمایند:

در صورتی که اظهارنامه خود را با گواهی امضاء الکترونیک ارسال می نمایید و پیغام خطا دریافت می کنید، لطفا اطمینان حاصل نمایید که وکالتنامه مالیاتی شما در دفاتر اسناد رسمی ثبت شده است. همچنین گواهی الکترونیک شما دارای اعتبار تاریخ باشد.

 

---

 

 

---

 

تنظیمات مربوط به نمایش فونت های فارسی

در ویندوز XP:

  1. ﺑﺮ روی ﻣﻨﻮی "Start" ﻛﻠﻴﻚ ﻛﺮده، در ﻣﻨﻮی ﺑﺎز ﺷﺪه "Control Panel" را اﻧﺘﺨﺎب ﻧﻤﺎﻳﻴﺪ.
  2. در ﭘﻨﺠﺮه ﺑﺎز ﺷﺪه ﺑﺮ روی ﮔﺰﻳﻨﻪ "Regional and Language Options" ﻛﻠﻴﻚ ﻧﻤﺎﻳﻴد.

  3. در ﭘﻨﺠﺮه ﺑﻌﺪی ، ﺳﺮﺑﺮگ "Regional Options" زبان را به "Farsi" تغییر داده و "Location" را ترجیحاً به "Iran" تغییر دهید. سپس سربرگ "Advanced" را اﻧﺘﺨﺎب و زﺑﺎن اﻧﺘﺨﺎﺑﻲ را ﺑﻪ "Farsi" ﺗﻐﻴﻴﺮ دﻫﻴﺪ و ﺑﺮوی دﻛﻤﻪ "Apply" و ﺳﭙﺲ ﺑﺮوی ﮔﺰﻳﻨﻪ "Yes" ﻛﻠﻴﻚ ﻛﺮده و ﻣﻨﺘﻈﺮ راه اﻧﺪازی ﻣﺠﺪد ﺳﻴﺴﺘﻢ ﺧﻮد ﺑﺎﺷﻴﺪ.

در ویندوز 7 و ویستا:

  1. ﺑﺮ روی ﻣﻨﻮی "Start" ﻛﻠﻴﻚ ﻛﺮده، در ﻣﻨﻮی ﺑﺎز ﺷﺪه "Control Panel" را اﻧﺘﺨﺎب ﻧﻤﺎﻳﻴﺪ.
  2. در ﭘﻨﺠﺮه ﺑﺎز ﺷﺪه ﺑﺮ روی ﮔﺰﻳﻨﻪ " Region and Language" ﻛﻠﻴﻚ ﻧﻤﺎﻳﻴﺪ.
  3. در ﭘﻨﺠﺮه ﺑﻌﺪی ، سربرگ "Formats" ، زبان را به "Persian" تغییر دهید. سپس سربرگ "  Administrative  " را اﻧﺘﺨﺎب نموده و ﺑﺮ روی ﻛﻠﻴﺪ " Change system locale " کلیک نمایید.
  4. ﺳﭙﺲ در ﺑﺨﺶ "Current system locale" ﮔﺰﻳﻨﻪ "Persian" را اﻧﺘﺨﺎب ﻧﻤﻮده و ﺑﺮوی دﻛﻤﻪ "Apply" و ﺳﭙﺲ ﺑﺮوی ﮔﺰﻳﻨﻪ "Yes" ﻛﻠﻴﻚ ﻛﺮده و ﻣﻨﺘﻈﺮ راه اﻧﺪازی ﻣﺠﺪد ﺳﻴﺴﺘﻢ ﺧﻮد ﺑﺎﺷﻴﺪ.

منبع: سامانه عملیات الکترونیکی مودیان مالیاتی

 

---

 

اطلاعات مفید و راهنمایی ها

توجه:  مودی گرامی ،  به دلیل حذف فرآیند تحویل اظهارنامه کاغذی به واحد مالیاتی و قرارگیری اطلاعات به صورت الکترونیکی بر اساس کد واحد مالیاتی و شماره کلاسه پرونده ابرازی، عدم صحت کد واحد مالیاتی وارده، به منزله عدم تحویل اظهارنامه می باشد و مسئولیت مشکلات بعدی آن بر عهده مودی می باشد.

 

---

 

لطفا قبل از نصب و ارسال اظهارنامه به نکات زیر توجه فرمایید 

  • ارسال الکترونیکی اظهارنامه به منزله تسلیم قانونی اظهارنامه تلقی خواهد گردید و نیازی به ارائه اظهارنامه چاپ شده به اداره امور مالیاتی ذیربط نمی باشد.
  • در ویندوز 7 و ویستا حتما باید برنامه به جای دابل کلیک بر روی برنامه ، روی فایل اجرایی کلیک راست نموده و گزینه "Run as Administrator" انتخاب شود.
  • نرم افزار اظهارنامه الکترونیکی تنها در سیستم عامل های Windows 8 ، Windows 7 ، XP Service Pack 3 ، Vista قابل اجرا می باشد. بدیهی است در صورت نصب این نرم افزار در سایر سیستم های عامل ، عواقب احتمالی بر عهده کاربر می باشد.
  • امکان ارسال اطلاعات برای هر اظهارنامه فقط و فقط یک بار وجود دارد، لذا خواهشمند است پس از تکمیل اطلاعات و قبل از ارسال به سازمان امور مالیاتی نسبت به چاپ نسخه پیش نویس و کنترل اطلاعات اقدام نموده و پس از اطمینان از صحت اطلاعات ، نسبت به ارسال آن و سپس چاپ نهایی اقدام فرمایید.

 

---

 

 هنگام ورود اطلاعات در نرم افزار اظهارنامه الکترونیکی ، به کد رهگیری پیش ثبت نام [کد اقتصادی] نیاز داریم. (به خود کد اقتصادی جدید نیازی نیست)

اگر کد رهگیری پیش ثبت نام را فراموش کرده اید ، می توانید از لینک زیر برای یادآوری کد رهگیری و اطلاعات ثبت نام استفاده کنید:

 

یادآوری کد رهگیری و اطلاعات ثبت نام

 

که نتیجه آن تصویر زیر است 

 

 

همچنین می توانید اکنون که کد رهگیری را در اختیار دارید ، از لینک زیر برای پیگیری وضعیت ثبت نام کد اقتصادی استفاده کنید (البته ارتباطی به ارسال اظهارنامه ندارد):

 

پیگیری سریع وضعیت ثبت نام شماره اقتصادی

 

 که نتیجه آن تصویر زیر است

 

---


نصب برنامه

 

ابتدا فایل برنامه را از لینک معرفی شده در بالا دریافت کرده و آن را از حالت فشرده (ZIP) خارج کنید

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

---

 

اجرای برنامه 

 

 

 

 

 

 

سردفتران بند ب

 


دفتریاران بند ج

 

 

دقت داشته باشید سردفتر و دفتریار شریک یکدیگر نیستند 

 

اگر مودی مشمول بند ج (دفتریار) باشید در پاسخ به سوال "اظهارنامه بر اساس توافق با ایتحادیه تسلیم می شود" باید گزینه "خیر" را انتخاب کنید. چون کانون سردفتران و دفتریاران با سازمان امور مالیاتی برای دفتریاران (بند ج) تفاهم نامه ای امضاء نکرده است.

 

به محض ورود به صفحات ورود اطلاعات مودی یک Folder با کد ملی مودی در مسیر نصب برنامه ایجاد خواهد شد

 

 

اگر قبل از ورود به صفحات ورود اطلاعات مودی پیغام زیر را مشاهده کردید ، ارتباط با اینترنت را بررسی کنید. یا ارتباط قطع شده و یا سرعت اینترنت کم است. احتمال دیگر آن است که به علت شلوغ بودن سرور دارایی ، فعلا ارتباط برقرار نمی شود. بنابراین باید مجددا سعی کنید

 

 

اگر از آخرین نسخه استفاده نکرده باشید ، قبل از ورود به صفحات ورود اطلاعات مودی با پیغام زیر مواجه خواهید شد و باید نسخه فعلی را حذف و آخرین نسخه را دریافت و نصب کنید 

 

 

---

 

حذف نسخه فعلی و نصب آخرین نسخه

وارد محیط Control Panel شده و روی Add or Remove Programs کلیک کنید

 

نسخه نصب شده فعلی را انتخاب کنید و روی گزینه Remove کلیک کنید

 

 

 

قبل از نصب آخرین نسخه با پیغام زیر مواجه خواهید شد که در این صورت روی گزینه Yes کلیک کنید

 

در نهایت مراحل نصب نسخه جدید را مطابق بالا ادامه داده و پس از نصب مجددا آن را اجرا کنید

 

---

 

صفحه مشخصات مودی


گروه فعالیت (ISIC): سایر فعالیت های خدمات عمومی و اجتماعی و شخصی

زیر گروه فعالیت 1 (ISIC): سایر فعالیت های خدماتی

نوع شغل/فعالیت: سردفتر دفتر اسناد رسمی (برای بند ب) یا دفتریار دفتر اسناد رسمی (برای بند ج)

 

---

 

صفحه مشخصات محل فعالیت اصلی

 

--- 

 

صفحه اطلاعات اختصاصی

کدینگ اتحادیه ای که در آن عضو هستید: دفاتر اسناد رسمی

آیا در واحد کسبی مربوطه،اقدام به استفاده از سامانه صندوق فروش ...: خیر ، سایر


---

 

صفحه اطلاعات مجوزهای فعالیت / اطلاعات دفاتر قانونی مودی (برای سردفتران مشمولین بند ب) 

سردفتران بند ب

سردفتران بند ج

سردفتران اطلاعات دفتر درآمد و هزینه را در این صفحه وارد کنند 

---


صفحه اطلاعات مالک 

اگر در صفحه "اطلاعات اختصاصی" ، "وضعیت مکان فعالیت مورد استفاده" را "اجاری" انتخاب کرده باشید ، تکمیل این صفحه ضروری است. 

---

 

صفحه درآمدها و هزینه های معاف (برای سردفتران بند ب) / هزینه های معاف (برای دفتریاران بند ج) 

سردفتران بند ب

سردفتران بند ج

 

هزینه های درمانی موضوع ماده 137 ق.م.م 

تسهیلات اعتباری مسکن از بانک ها (موضوع بند الف ماده 139 قانون برنامه سوم)

خسارت وارده در اجرای مقررات ماده 165 ق.م.م

 

---

 

صفحه کمک های پرداختی

 

---

 

صفحه معافیت ها و بخشودگی های مالیاتی / درآمدهایی که مالیات آن به طور مقطوع قبلا پرداخت شده است

سردفتران بند ب

دفتریاران بند ج

   

 

---

 

صفحه صورت خلاصه وضعیت درآمد و هزینه و محاسبه سود(زیان) ویژه

سردفتران بند ب


سود (زیان) ویژه برای مشمولین بند ب (سردفتران) به صورت زیر محاسبه می شود:

الف) اگر از روش از ارائه دفتر درآمد و هزینه برای محاسبه و پرداخت مالیات استفاده خواهید کرد:

برای اطلاع از راهنمای تحریر و تنظیم دفتر مشاغل درآمد و هزینه اینجا کلیک کنید

  • فروش و درآمدها
  • درآمد حاصل از ارائه خدماتدر این فیلد میزان درآمد خود را وارد کنید.
  • خرید و هزینه ها
  • خرید کالا: بر حسب مورد مطابق دفتر درآمد و هزینه (برای دفاتر اسناد رسمی کاربردی ندارد)
  • هزینه اجاره محل: بر حسب مورد مطابق دفتر درآمد و هزینه
  • هزینه حقوق و دستمزددر این فیلد مجموع 15% حق دفتریار ، 15% پاداش کارکنان از درآمد دفتر و حقوق ثابت ماهیانه و 23% سهم بیمه آنها و 10% حق کانون را وارد کنید. (برخی ادارات دارایی 10% حق کانون را به عنوان هزینه نمی پذیرند)
  • هزینه استهلاک دارایی ها: بر حسب مورد مطابق دفتر درآمد و هزینه (قبل از درج چنین مواردی در دفتر درآمد و هزینه با مشاور مالیاتی مشورت کنید)
  • هزینه آب ، برق ، گاز ، تلفنبر حسب مورد مطابق دفتر درآمد و هزینه
  • سایر هزینه هابر حسب مورد مطابق دفتر درآمد و هزینه
/ 0 نظر / 195 بازدید